testimonial-catalin-stancu-bursele-jti

Cătălin Stancu

În primul rând, vă mulțumesc pentru oportunitatea de a participa la un astfel de training, cu tematici diverse, interesante și de actualitate. Lectorii au fost, de asemenea, pe măsura subiectelor și a așteptărilor. Am înțeles mai bine, cu această ocazie, o serie de mecanisme ale Uniunii Europene și ale societății românești actuale. Chiar dacă, la prima vedere, procesul de luare a deciziilor în Parlamentul European și în Comisia Europeană pare stufos și birocratic, odată înțeles, practicat și respectat se transformă într-o rutină normală.

Oamenii cunosc prea puțin despre tot ceea ce înseamnă Uniunea Europeană și ar fi de datoria noastră, a celor care am deslușit mai multe, să încercăm să informăm mai mult și mai bine.

Cei doi specialiști în informații și geopolitică, Adrian Pîrlog și Ionuț Corduneanu, au reușit, totodată, să atragă atenția prin tematicile abordate și modalitatea de prezentare. Sunt domenii greu accesibile chiar și ziariștilor (mai ales dacă ne referim la ziariștii din provincie), iar astfel de prezentări au darul de a ne forma o imagine reală și realistă a problematicilor globale. Poate că la următoarele ediții ale Burselor JTI se vor aborda și alte subiecte.

De exemplu, acțiunile de manipulare/ influență duse de Rusia în statele Uniunii Europene, prin mass-media europeană, prin presa rusească ajunsă pe piața europeană, prin investiții, parteneriate economice, relații politice, agenți de influență etc. O altă problemă ar fi și creșterea influenței economice a Chinei în statele Uniunii Europene. Cum se apără/ protejează Uniunea Europeană de aceste ”atacuri” din exterior?

O surpriză extrem de interesantă a fost tematica ”Leadership”: modul de abordare, explicații practice, experiența lectorului. Consider că a fost ales foarte bine și momentul acestei prezentări, la finalul agendei. Am încheiat seminarul cu un subiect inedit, într-un fel din afara tematicilor generale ale training-ului, dar foarte interesant și educativ. Nu știu câți dintre cursanți au mai avut parte de experiențe asemănătoare (poate cei mai tineri, pe la facultate/ masterat, dar nu cred).

Într-adevăr, nu s-a abordat, din motive obiective, problematica fondurilor europene. Este o mare problemă pentru România, care ține, în primul rând, de români. Principiul ”Europa ne dă, dar nu ne bagă și în traistă” a rămas la stadiul teoretic, de semnal de alarmă. Este birocrația europeană atât de mare încât românii accesează foarte greu fondurile europene? Ni se pun nouă ”bețe-n roate” de la Bruxelles, în comparație cu alte state din centrul și estul Europei? De ce se mișcă mai bine mediul privat decât administrația publică (centrală și locală)? De ce este Polonia un exemplu de succes în accesarea fondurilor europene?

Sunt niște chestiuni pe care, dacă le înțeleg bine jurnaliștii și alți vectori de imagine și influență, atunci ar putea fi lămurite și pentru cât mai mulți români. Totuși, cei care lucrează în administrație și în instituțiile publice, în general, ar trebui să fie mai bine instruiți și conștientizați cu privire la necesitatea respectării procedurilor și accesării fondurilor europene.

În fine, amintesc și de un subiect puțin obsesiv pentru mine: de ce nu se face educație europeană în școală? Am înțeles că nu există în aria curriculară din învățământul statelor europene o astfel de disciplină. Poate că la nivel european s-ar putea ajunge la o inițiativă prin care să se alcătuiască un fel de manual al UE, general valabil, tradus în toate limbile din UE și predat la nivel liceal. Ar conta pentru stabilitatea Uniunii Europene, pentru creșterea încrederii populației din toate statele membre UE, ar conduce la diminuarea fenomenului extremist, la diminuarea numărului euroscepticilor, ar fi ceva benefic pentru viitorul Uniunii Europene.

Mulțumesc mult pentru tot, felicitări pentru ce ați făcut până acum și succes în continuare.

Cu drag,
Cătălin Stancu, editor Vrancea24.ro, cursant al Burselor JTI pentru Jurnaliști ediția 2019”

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *